کلاهبرداری رایانه ای و فیشینگ

کلاهبرداری رایانه ای و فیشینگ از جرائمی ست که بشدت در جامعه رشد یافته است وضرورت حضور وکیل متخصص در پرونده های کلاهبرداری رایانه ای و فیشینگ بسیار ضروری است .

دفتر وکالت در این امر پیشتاز بوده و پرونده های متعددی را در این خصوص به ثمر رسانده است .

نشانی دفتر وکالت ما :

تهران – میدان فردوسی – نرسیده به استاد نجات اللهی ( ویلا ) – کوچه نیائی – پلاک ۷ ممیز یک دفتر وکالت و مشاوره حقوقی وکلای متخصص

کلاهبرداری رایانه ای و فیشینگ
کلاهبرداری رایانه ای و فیشینگ

قبول وکالت از سراسر کشور

۲ ۲۳۰ ۲۳۰ ۰۹۱۲

۸۳ ۹۴۴ ۸۳ ۰۹۱۲

۱۲۱ ۶۱ ۶۱ ۰۹۱۲

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل متخصص

جرم کلاهبرداری رایانه ای از جرائم نسبتاً جدید و مبتلا به جامعه می باشد که با پیشرفت فناوری و عدم اطلاع بزه دیده اتفاق می افتد .

برای شناسایی عناصر جرم کلاهبرداری رایانه ای و چگونگی نحوه وقوع ابتدا باید به تعریف و مقایسه آن با جرم کلاهبرداری ساده یا همان کلاهبرداری کلاسیک بپردازیم .

کلاهبرداری رایانه ای و فیشینگ در ماده ۱۳ قانون جرائم رایانه ای بدین شرح تعریف شده است :

هر کس بطور غیر مجاز از سیستم های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل : وارد کردن ، تغییر ، محو ، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سیستم وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیاز مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به یک تا پنج سال حبس یا جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد .

یکی از مهمترین تفاوت های کلاهبرداری رایانه ای با کلاسیک این است که کلاهبرداری رایانه ای از طریق سیستم رایانه ای تا انجام اعمالی همچون ، وارد کردن ، تغییر ، محو اتفاق می افتد که منتج به تحصیل وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی می شود .

بنابراین عنصر فریب در کلاهبرداری رایانه ای وجود ندارد بلکه سیستم رایانه ای فریب می خورد و بزه دیده نقشی در تسلیم مال به بزهکار را ندارد .

همچنین موضوع بزه کلاهبرداری ساده اخذ وجه و مال است اما در کلاهبرداری رایانه ای و فیشینگ  موضوع علاوه بر تحصیل وجه مال ، منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی است.

یکی دیگر از تفاوتهای کلاهبرداری یارانه ای با کلاهبرداری ساده ،میزان مجازات آن است که در کلاهبرداری ساده مجازات :

۱ تا ۷ سال حبس و رد مال و جزای نقدی معادل مال اخذ شده است اما در کلاهبرداری یارانه ای مجازات ۱ تا ۵ سال حبس و جزای نقدی از بیست تا یکصد میلیون ریال یا هر دو مجازات است .

تفاوت کلاهبرداری رایانه ای با کلاهبرداری از طریق رایانه :

نکته مهم آنکه نباید کلاهبرداری رایانه ای را با کلاهبرداری از طریق رایانه اشتباه گرفت ، در کلاهبرداری رایانه ای بزه دیده ، نقشی در وقوع جرم ندارد ، بنابراین اگر شخص از طریق تلفن ، پیام ، و …. فریب بشود و مبلغی را برای کلاهبرداری واریز کند ، کلاهبرداری ساده و از طریق رایانه است .

آیا کلاهبرداری رایانه ای قابل تعلیق و قابل گذشت است ؟

متن صریحی که قانون گذار اشاره کرده باشد که کلاهبرداری یارانه ای قابل تعلیق یا قابل گذشت است نداریم و قانون گذار در مورد کلاهبرداری و جرائم در حکم کلاهبرداری یا جرائمی که مجازات کلاهبرداری درباره آن ها مقرر شده یا طبق قانون کلاهبرداری محسوب می شود سخن گفته است .

علی ایحال مطابق نظریه مشورتی شماره : ۴۵/۹۹/۷ مورخ ۲۵/۴/۹۹ اداره حقوقی قوه قضائیه جرم کلاهبرداری رایانه ای قابل گذشت است مشروط به اینکه مبلغ تا یک میلیارد ریال باشد و همچنین جرم کلاهبرداری رایانه ای مطابق ماده ۷ قانون کاهش مجازات حبس تعزیری قابل تعلیق است .

دادسرا و دادگاه صالح جرم کلاهبرداری رایانه ای :

کسی که از جرم کلاهبرداری رایانه ای متضرر می شود شکایت خود را در دادسرای رسیدگی به جرائم رایانه ای که در ناحیه ۳۱ تهران قرار دارد مطرح کند و دادگاه صالح برای رسیدگی مطابق رای وحدت رویه شماره ۷۲۹ مورخ ۱/۱۲/۱۳۹۱ دادگاهی که بانک افتتاح کننده حساب زیان دیده از بزه که پول به طور متقلبانه از آن برداشت شده در حوزه آن قراردارد صالح به رسیدگی است .

در شهرستانها نیز دادسرای عمومی همان شهر صالح به رسیدگیست .

کلاهبرداری رایانه ای و فیشینگ
کلاهبرداری رایانه ای و فیشینگ

قبول وکالت از سراسر کشور

۲ ۲۳۰ ۲۳۰ ۰۹۱۲

۸۳ ۹۴۴ ۸۳ ۰۹۱۲

۱۲۱ ۶۱ ۶۱ ۰۹۱۲

مشاوره حقوقی رایگان با وکیل متخصص

نشانی دفتر وکالت ما :

تهران – میدان فردوسی – نرسیده به استاد نجات اللهی ( ویلا ) – کوچه نیائی – پلاک ۷ ممیز یک دفتر وکالت و مشاوره حقوقی وکلای متخصص

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید
آدرس