واخواهی عبارتست از اعتراض به دادنامه غیابی!

آراء و دادنامه های صادره از محاکم قضائی و دادگاه ها به دودسته حضوری و غیابی تقسیم میگردند .مواد ۴۰۶ و ۴۰۷ قانون آئین دادرسی کیفری به نحوه اعتراض آراء و دادنامه های غیابی  و یا همان واخواهی اختصاص یافته است .

چنانچه وکیل یا محکوم علیه در هیچیک از مراحل دادرسی حاضر نگردیده باشد و لایحه ای نیز توسط محکوم علیه و یا وکیل مدافع وی در پرونده ملاحظه نگردد و ابلاغ واقعی نیز نگردیده باشد دادنامه صادره غیابی و در غیر اینصورت حضوری تلقی میگردد .

لازم به ذکر است محکوم علیه و یا وکیل قانونی وی پس از اطلاع از مفاد رای غیابی ظرف ۱۰ روز از تاریخ ابلاغ واقعی می توانند اعتراض خود به دادنامه غیابی که همان واخواهی نامیده می شود را به اجرا ی احکام کیفری و یا دادگاه صادر کننده حکم غیابی تسلیم تا موضوع در همان دادگاه مجدداً مورد رسیدگی حضوری قرار گیرد .

در واخواهی احکام کیفری حضور محکوم علیه به همراه وکیل الزامی است چراکه بعد از ثبت واخواهی متهم فوراً دستگیر و تحت الحفظ به همراه پرونده به نزد دادگاه صادر کننده رای ارسال و نسبت به صدور قرار تامین کیفری ( بازداشت متهم ) اقدام خواهد گردید .

بنابراین شایسته است همرا با وکیل قانونی خود حاضر گردیده و ضمانت معتبر وثیقه  یا کفالت به همراه داشته باشید چرا که بدون شک دستگی و بازداشت خواهید ، حضور وکیل می تواند در پذیرش وثیقه و یا کفالت و انجام تشریفات قانونی آن بسیار موثر و خسارات وارده به شما را به نحوی محسوس کاهش و موجب آزادی فوری شما فراهم گردد .

دادگاه پس از پذیرش واخواهی اقدام به تعیین وقت رسیدگی نموده و موعد دادرسی را به طرفین ابلاغ می کند . تاریخ دادگاه با توجه به حجم کار هر شعبه از ۲ ماه تا ۸ ماه می تواند به طول بینجامد . چنانچه به هر دلیلی با وجود شرایط آراء غیابی محکمه یا اجرای احکام از پذیرش لایحه واخواهی شما امتناع می نماید قبل از انقضاء مدت با ما تماس حاصل فرمائید .

مشاوره حقوقی تلفنی و حضوری رایگان توسط وکیل پایه یک دادگستری با سالها تجربه عملی وکالت و انبوه از پرونده های حقوقی و کیفری و تجارت فراوان باعث صرفه جوئی در وقت و هزینه شما خواهد شد ؛ ملاقات حضوری با وکیل رایگان است اما در صورت نیاز به وکیل و توافق به امضاءی وکالتنامه وقرارداد نگران حق الوکاله و دستمزد وکیل نباشید ما بصورت اقساطی و برابر با توانائی مالی شما هزینه وکالت را از شما اخذ نموده تا همگان قادر به استفاده از خدمات وکیل رسمی دادگستری باشند .

مشاوره رایگان تلفنی و حضوری

با کیل پایه دادگستری

با مهارت و تجربه کامل در دعاوی کیفری ، حقوقی  وخانواده

۰۹۱۲۶۱۶۱۱۲۱

« با قرارداد تضمین وکالت توسط وکیل »

نشانی دفتر وکالت ما : تهران ـ میدان فردوسی ـ نرسیده به خیابان استاد نجات اللهی ـ کوچه نیائی ـ پلاک ۷

در خصوص مواعید واخواهی لازم به ذکر بعد از انقضا ی مدت ۱۰ روز مهلت واخواهی و اگر بعد از مهلت واخواهی شود دادگاه باید قرار رد واخواهی را صادر کند .

پس از انقضای مدت واخواهی یا صدور دادنامه حضور بعد از جلسه دادرسی بلافاصله موعد ۲۰ روز تجدید نظر خواهی یا فرجامخواهی آغاز خواهد گردید . دادنامه های غیابی که در موعد مقرر واخواهی توسط محکوم علیه یا وکیل دادگستری صورت نگرفته باشد و مدت واخواهی و تجدید نظر آن منقضی شده باشد قابل اجرا میباشند .

برابر ماده ۴۶۱ قانون آئین دادرسی کیفری رای دادگاه تجدیدنظر نیز می تواند غیابی باشد ! از مهمترین آثار واخواهی در درجه اول این است که واخواهی اثر تعلیقی یا بازدارنده داشته و به عبارت دیگر رای بدوی واخواهی شده در پی اعتراض واخواه و یا وکیل رسمی دادگستری و پذیرش واخواهی لغو می شود .و در واقع اجرای حکم متوقف می شود تا یکبار دیگر همان دادگاه با همان اختیارات مبادرت به صدور رای نماید در درجه دوم اینکه واخواهی از دادنامه غیابی اثر الغائی داشته و فاقد اثر انتقالی است یعنی پرونده به مرجع بالاتر یا معترض فرستاده نمی شود بلکه در همان دادگاه صادر کننده دادنامه غیابی به موضوع رسیدگی میگردد . وکلاء محترم و دانشجویان وکارشناسان حقوقی و عموم شهروندان در صورت هر گونه سئوال قضائی و نیاز به پرسش و پاسخ می توانند از مشاوره رایگان تلفنی و حضوری ما بهره مند شوند   .                                                            ۰۹۱۲۲۳۰۲۳۰۲

جهت کسب اطلاعات بیشتر در امور کیفری لطفا اینجا را کلیک بفرمائید .

جهت مشاوره حقوقی رایگان با وکیل و یا اعطای وکالت لطفا اینجا را کلیک بفرمائید.

واخواهی+دادنامه غیابی+ قبول وکالت پرونده+ مشاوره حقوقی رایگان+وکیل در واخواهی+ اعتراض به دادنامه غیابی+ مهلت اعتراض به دادنامه غیابی+ نحوه اعتراص به رای غیابی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید
آدرس