وکیل نفقه 09126161121

« ازدواج موقت »

ازدواج موقت ( صیغه )یا همان  متعه موقت  شرعی در جامعه ما رواج فراوانی یافته اما بسیاری از قوانین مربوط به آن آگاه نیستند، ما تلاش نموده ایم شما را با قواعد ازدواج موقت آشنا سازیم.
تعریف :
ازدواج موقت یا متعه عبارتست از ازدواج غیر دائم برای مدت معلوم و مهریه معلوم .
ازدواج موقت که عوام اصطلاحاً آنرا صیغه ( زن صیغه ای ) نیز می نامند عقد انقطاعی یا عقد منقطع هم نامیده می شود این ازدواج در هیچ کجای جهان مرسوم نبوده و صرفاً در مذهب شیعه و در ایران قانونی می باشد .
این نوع ازدواج موافقان و مخالفان سر سختی داشته و موافقان آنرا پاسخ شرعی به نیاز جنسی و مخالفان آنرا فحشای شرعی می نامند .
صیغه از ۱ ساعته تاصیغه ۹۹ ساله مرسوم است .
زمان مدت متعه : از یکساعت تا ۹۹ سال با توافق طرفین قابل انجام است .

مهریه زن صیغه ای در نکاح منقطع :
به تجویز ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی قید نوع مقدار مهریه در ازدواج موقت الزامی است و الاصیغه باطل است .
تمایز اصلی ازدواج دائم و موقت در این است که در ازدواج دائم مهر رکن نیست اما در نکاح موقت مهریه رکن است و در صورت عدم وجود مهریه صیغه موثت ( نکاح منقطع ) باطل است و در واقع اساس بنیان عقد موقت قید مهریه و همچنین مدت آن است و در صورت فقدان این دو رکن یا عدم توافق بر آن یا مسکوت گذاشتن آنها موجب بطلان و بی اعتباری ازدواج موقت و صیغه شرعی خواهد گردید .
در عقد منقطع با اولین دخول کل مهریه برگرده مرد استقرار می یابد مشروط بر آنکه زن تا آخر مدت تمکین نماید و هر زمانی که عدم تمکین اثبات شود زوج می تواند نسبت به باقی مانده از مهر کم کند !
زن صیغه ای می تواند به محض وقوع عقد از حق حبس مهریه استفاده نموده و تا زمان صداق از تمکین خاص و عام امتناع نماید و در اینخصوص تفاوتی با ازدواج دائم ندارد و حتی می تواند در دوران زندگی مشترک مهریه خود را مطالبه نماید ولی در صورت دریافت و عدم تمکین زوج نسبت به مدت عدم تمکین می تواند دعوی استرداد مهریه را مطرح و یا دادخواست عدم استحقاق دریافت مهریه را به دادگاه تقدیم نماید .
زن صیغه ای نیز حتی بعد از انقضاء مدت صیغه شرعی می تواند با دادخواست مطالبه مهریه خواسته خود را مطالبه نماید .

مشاوره حقوقی و ملاقات حضوری رایگان
با وکیل پایه یک دادگستری
( کیفری ؛ حقوقی ، خانواده )
نگران حق الوکاله نباشید ، دریافت حق الوکاله بصورت اقساط میَسر است .
شماره تماس مستقیم با وکیل : ۰۹۱۲۲۳۰۲۳۰۲
شبکه های مجازی : @vakil725
نشانی دفتر وکالت ما : تهران ـ میدان فردوسی ـ نرسیده به خیابان استاد نجات الهی ـ کوچه نیائی ـ پلاک ۱/۷
ما با تجربه وکالت بسیار در پرونده ها دعاوی شما در اسرع وقت و کمترین هزینه به نتیجه می رسانیم .
حضور یک وکیل خوب و با تجربه که دارای مهارت فراوان در وکالت باشد باعث تضمین موفقیت شما در پرونده های حقوقی و کیفری خواهد گردید .
دفتر وکالت ما جهت دسترس آسان کلیه شهروندان به خدمات حقوقی وکیل دستمزد و حق الوکاله وکیل را بصورت اقساطی مطابق با توان مالی شما دریافت خواهد نمود .
نگران حق الوکاله وکیل نباشید .
ما از ابتداء تا انتهاءهمراه شما هستیم .
هزینه مشاوره ما رایگان است و وجهی بعنوان حق المشاوره از شما دریافت نخواهد گردید پرسش و پاسخ حقوقی و تعیین وقت ملاقات با وکیل با شماره ۰۹۱۲۲۳۰۲۳۰۲ تماس حاصل فرمائید .

تمکین در متعه ( ازدواج موقت ) :
در نکاح منقطع زن ملزم به تمکین است و در صورت نشوز زوجه و نا فرمانی او زوج می تواند از دادگاه الزام به تمکین زوج را بخواهد و از این حیث ازدواج دائم با هم تفاوتی ندارد اما در ازدواج دائم تمکین یا عدم تمکید در استحقاق مهریه تاثیری نداشته و اما در ازدواج موقت در صورت عدم تمکین زوجه مستحق دریافت مهریه نخواهد بود .
نفقه در ازدواج موقت :
پرداخت نفقه به زن صیغه ای اجباری نیست و زن صیغه ای نمی تواند بابت ترک انفاق اعلام شکایت نموده و یا نفقه معوقه را مطالبه کند ، مگر اینکه در شرط ضمن عقد ذکر شده باشد و زن و مرد صیغه ای در توافق جداگانه آنرا پذیرفته باشند .اجرت المثل زن صیغه ای نیز به مانند نفقه بوده و شامل نکاح موقت نمیگردد .
ارث و میراث در عقد موقت :
ارث تنها شامل همسر دائمی میگردد و در ازدواج موقت زن صیغه ای از ارث بهره مند نی گردد ، اما فرزندی که حاصل عقد موقت باشد از پدر ارث می برد و در واقع فرزند ناشی از عقد موقت متعلق به زوجین بوده و تمامی حقوق و ظائف و تکالیف والدین بر دوش آنان می باشد و از این حیث تفاوتی با فرزند ازدواج دائم ندارد .
ثبت ازدواج موقت :
از آنجا که اصل در عقد موقت معمولاً پنهان نگهداشتن آن است بنابراین اصل بر عدم ثبت رسمی ازدواج موقت است اما در موارد ذیل ثبت ازدواج موقت الزامی میگردد .
۱٫ باردار شدن زوجه
۲٫ شرط ضمن عقد
۳٫ توافق طرفین
بدیهی است در غیر از موارد فوق الذکر الزامی به ثبت رسمی نکاح موقت نبوده و صرفاً صیغه شرعی می تواند ملاک عمل قرار گیرد .
جدائی در نکاح منقطع ( انحلال نکاح ):

نحوه و چگونگی جدائی زوجین در ازدواج موقت قبل از انقضاء مدت آن مورد سئوال بسیاری است که متاسفانه گاهاً شاهد دادخواست های ناشیانه با عنوان طلاق یا گواهی عدم امکان سازش در این ارتباط به دادگاه ها میباشیم که تماماً رد گردیده و موجب اتلاف وقت و هزینه متقاضی میگردد ، متاسفانه گاه دیده شده است که وکلا تازه کار یا کارآموز ما نیز مرتکب چنین اشتباهی میگردند .
همانطوریکه می دانید ازدواج موقت با انقضاء مدت صیغه بصورت خود بخود باطل می شود اما چنانچه زوجین بخواهند قبل از زمان خاتمه عقد از شر یکدیگر نجات یافته و جدا شوند چاره آن تقدیم دادخواست الزام زوج به بذل مدت ازدواج موقت می باشد که می بایست براساس ماده ۱۱۳۹ قانون مدنی توسط زن یا وکیل زن به دادگاه خانوادتقدیم و ثبت دادخواست شود.
بنابراین بر خلاف عقد دائم کاربرد واژه طلاق در مورد زن صیغه ای مصداق نداشته م عقد نکاح موقت صرفاً با انقضاء مدت یا بذل مدت منجر به جدائی میگردد و گواهی عدم امکان سازش نیز در این خصوص منتفی بوده و صرفاً دادخواست الزام زوج به بذل مدت نکاح راهکار حقوقی جدائی بوده که بعد از انجام تشریفات قانونی و رسیدگی و قطعیت دادنامه انحلال بکاح موقت امکانپذیر خواهد بود .
نتیجتاً آنکه انحلال عقد موقت در ۳ صورت امکانپذیر است :
۱٫ انقضاء مدت نکاح
۲٫ بذل مدت نکاح منقطع
۳٫ فسخ نکاح انقطاعی
متاسفانه بر خلاف ازدواج سفید که بصورت گسترده ای برابر گزارش سازمان بهزیستی در جامعه رواج در آن به آسانی امکانپذیر است در عقد موقت نیازمند طی مراحل قانونی بوده و از آنجا که بسیاری از وکلا نیز حتی با این رویه آشنا نمی باشند بسیار مشکل ساز گردیده است .
لازم است در انتخاب وکیل در اینگونه موارد دقت بیشتری مبذول نموده و تلاش نمائید وکیل منتخب شما دارای تبحر و تجربه کافی و مطالعات لازم بوده باشد .
جهت هرگونه مشاوره یا پرسش و پاسخ حقوقی و در صورت نیاز به وکیل می توانید با شماره ۰۹۱۲۶۱۶۱۱۲۱ تماس حاصل فرموده و یا چنانچه قصد ملاقات حضوری با وکیل را داشته باشید با شماره ۲۰ـ ۸۸۹۳۰۵۱۶ تماس حاصل نموده و وقت ملاقات رایگان بدون پرداخت حق المشاوره اخذ فرمائید .
« هدف ما خدمت به شماست »
عده در انحلال نکاح موقت:
عده ، انحلال ، بذل و انقضاء مدت ازدواج موقت در خصوص زن صیغه ای غیر حامله ۲ طهر است که ۴۵ روز می باشد و در صورت حامله بودن تا وضع حمل میباشد .
عده وفات نیز چه در ازدواج دائم و چه در ازدواج موقت ۴ ماه ۱۰ روز است و از این حیث ازدواج دائم و ازدواج انقطاعی با هم تفاوتی ندارند .
فسخ و انفساخ نکاح موقت:
کلیه مقررات فسخ و انفساخ در عقد دائم و موقت یکسان بوده و تفاوتی با یکدیگر ندارد .
جهت اطلاع بیشتر به موارد فسخ و انفساخ نکاح در همین سایت مراجعه فرمائید .

2 نظر در مورد “ازدواج موقت ( صیغه )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید
آدرس