دفتر وکالت

« عــــــده و حق رجوع »

 در این مبحث به سئوالات عده و حق رجوع میپردازیم:در شرح لمعه آمده است که عده مدتی است که زن انتظار می کشد تا یقین حاصل کند که در رحم او حملی وجود ندارد .

برابر ماده ۱۱۵۰ قانون مدنی عده زمانی است که تا انقضای مدت عده زن حق ازدواج مجدد ندارد و در ماده ۱۱۴۸  قانون مدنی آمده است که عده زمانی است که در طلاق رجعی حق رجوع برای مرد وجود دارد .

فلسفه اصلی عده جلوگیری از اختلاط نسل و اختلاط منی است و در مواردیکه این احتمال وجود ندارد مانند زن یائسه ، کودک همسران و زن غیر مدخوله نگهداری عده ضروری نیست .

تمامی حقوق و تکالیف زوجین در ایام عده برقرار است و زن باید در مدت عده رجعیه در خانه شوهر بماند و مستحق نفقه است .

امروزه حتی در بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی با تغییر قانون مدنی آزمایشات پزشکی جای عده را گرفته است اما در کشور ما نگهداری عده نکاح ضروری بوده و در ایام عده ارتباط زن با مرد دیگر زنا محسوب گردیده و در صورت حدوث حدود حکم آن رجم ( سنگسار ) میباشد .

عده طلاق و فسخ نکاح برابر ماده  ۱۱۵۱ قانون مدنی  ۳ ماه و عده وفات برابر ماده  ۱۱۵۴ قانون مدنی  ۴ ماه و از ۱۰ روز است با اینحال نگهداری عده جهت زن غیر مدخوله یا ازاله بکارت نشده ، کودک همسران و زنان یائسه در عده طلاق و فسخ نکاح ضروری نیست ولی عده وفات در هر صورتی باید رعایت شود .

« رجــــــوع »

 رجوع به نکاح بعد از طلاق به معنی بازگشت و منصرف شدن مرد یا زن از طلاق در ایام عده می باشد .

رجوع به هر فعل و یا لفظی که بیانگر بازگشت از طلاق و رجوع به ازدواج باشد صورت می پذیرد .

همانطوریکه سابقاً گفتیم ذات طلاق رجعی است و رجوع خاصاً برای طلاق رجعی است و اصلاً رجوع زمانی ممکن است که نوع طلاق رجعی باشد و زمانی است که با زوجه متارکه شده نزدیکی انجام شده و زن در شرایطی باشد که در سن عادت ماهیانه باشد .

برابر ماده  ۱۱۴۸ قانون مدنی در طلاق رجعی برای شوهر در مدت عده حق رجوع است .

در ایام رجعیه حقوق و تکالیف زوجیت برقرار و مرد موظف به پرداخت نفقه زن می باشد.

رجوع از ایقاعات است که تنها به اراده یکطرف انجام می شود و اراده طرف مقابل در آن دخالتی ندارد ، زن نیز اگر پشیمان شود می تواند رجوع به فدیه یا بذل مهریه خود نموده و آنرا مطالبه کند ، اما در هر حالتی رجوع باید در زمان عده باشد .

در طلاق بائن رجوع وجود نداشته و صرفاً رجوع مختص طلاق رجعی باشد مگر اینکه ابتدا زن به مابذل و مهریه خود رجوع کند که در آنصورت طلاق بائن به ذات خود یعنی طلاق رجعی تبدیل گردیده ومرد نیز در این حالت می تواند رجوع به نکاح نماید .

ثبت رسمی رجوع همچون نکاح و طلاق الزامی است در غیر اینصورت متخلف به حبس و زندانی محکوم میگردد .

رجوع تنها برای دو مرتبه برای زوجین امکانپذیر می باشد ( الصلاق مرتان ـ آیه ۲۲۹  بقره )

و برای طلاق سوم حق رجوع وجود ندارد و در واقع طلاق سوم رجوع پذیر نیست مگر با دخالت محلل !!!

بدیهی است در صورت خروج از زمان عده و سپری گردیدن  ۳ ماه از زمان طلاق حق رجوع از هیچیک از زوجین پذیرفته نمیگردد .

در صورت وجود هر نوع سئوال قضائی و حقوقی در خصوص ایام عده و رجوع (رجوع به نکاح یا رجوع به مهریه ) میتوانید با مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی در پرونده های دادگاه خانواده پلسخ سئوالات خود را بگیرید .

مشاوره حقوقی حضوری دادگاه خانواده نیز در دفتر وکالت ما نیز رایگان بوده و حق المشاوره یا هزینه ای از شما دریافت نخواهد گردید .

نشانی دفتر وکالت ما: تهران میدان فردوسی نرسیده به خیابان ویلا – کوچه نیائی پ۷ دفتر وکالت

اثبات رجوع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس بگیرید
آدرس